Ahad, 14 Ogos 2016

Kenapa Hanya Sebut Nama Nabi Ibrahim Semasa Tahiyat Akhir Dan Bukan Nabi Lain?

Seperti yang sedia maklum, Solat adalah berdasarkan apa yang diajar dan ditunjukkan oleh Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam. Berdasarkan sabda Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam “Sollu Kama Roaitumuni Usolli” (Solatlah kamu seperti mana kamu melihat ku solat).





Tapi ada timbul persoalan berkaitan bacaan dalam Tahiyat Akhir. Kenapa hanya sebut nama Nabi Ibrahim semasa Tahiyat Akhir dan bukannya nama nabi lain. Bacaan Tahiyat Akhir adalah seperti berikut.


Kenapa Hanya Sebut Nama Nabi Ibrahim Semasa Tahiyat Akhir Dan Bukan Nabi Lain

Berikut adalah jawapan Ustaz Azhar Idrus tentang soalan berikut. Bacaan Tahiyat Akhir ada menyebut nama Nabi Ibrahim as adalah kerana Nabi Ibrahim as adalah abul-anbiya’ iaitu bapa segala nabi – nabi. Jelasnya Nabi Ibrahim as mempunyai 2 orang isteri iaitu Siti Hajar dan Siti Sarah. Siti Hajar adalah ibu kepada Nabi Ismail as manakala Siti Sarah adalah ibu kepada Nabi Ishak as. Nabi Ishak as adalah ayah kepada Nabi Ya’qub as. Nabi Ya’qub as pula adalah ayah kepada Nabi Yusuf as dan begitulah seterusnya.

Jadi bacaan nama Nabi Ibrahim as adalah merangkumi semua nabi- nabi yang ada. Manakala sebutan nama Nabi Muhammad SAW adalah kerana Nabi Muhammad SAW adalah nabi kita dan merupakan penghulu dan pemimpin segala manusia iaitu daripada nabi Adam as sehingga ke hari kiamat.

Wallahu a’lam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

mp3